Әділ Қазақстанның адами орталықтандырылған экономикалық реформалары

Бүгін 2023 жылғы 1 қыркүйекте Мемлекет басшысы Қасым-Жомарт Тоқаев Парламент депутаттарының, орталық мемлекеттік органдар басшыларының, ұлттық құрылтай мүшелерінің, сондай-ақ жұртшылықтың бірлескен отырысында Парламент сессиясының ашылуында Қазақстан халқына “Әділ Қазақстанның экономикалық бағыты” атты кезекті Жолдауын жариялады.

Бұған дейін жарияланғандай, Жолдау Қазақстан Республикасының экономикалық даму мәселелеріне арналған.

Бұл Жолдау атаулы бағыттың таныс құрылымының жоқтығымен және Президенттің сайлауалды бағдарламасына сілтемесімен ерекшеленеді. Атап айтқанда, оларға кейбір сайлауалды уәделердің орындалу фактісі айтылады және іске асыру шеңберінде сайлауалды бағдарламаның өзге де тармақтары ұсынылады. Мысалы, 2020 жылдан бастап мұғалімдердің жалақысы екі есеге өсті. Дәрігерлердің жалақысы да едәуір өсті, қазір олардың табысы елдегі орташа жалақыдан едәуір жоғары. Азаматтарға зейнетақы жинақтарының бір бөлігін пайдалануға мүмкіндік берілді. Бұл шара миллионға жуық адамның әл-ауқатына пайдалы әсер етіп, олардың тұрғын үй мәселелерін шешуге мүмкіндік берді. “Жайлы мектеп” жобасы аясында 400-ге жуық мектеп салынады. Ауылдық жерлерде 300-ден астам денсаулық сақтау нысандары салынуда. “Ұлттық қор – балаларға” жобасын іске асыру басталды, оның шеңберінде жаңа жылдан бастап балалардың шоттарына қаражат түсе бастайды. Мемлекет меншігіне 8 миллион гектар пайдаланылмаған немесе заңсыз берілген жер қайтарылды. Елде ауқымды саяси өзгерістер жүргізілуде. Адам құқықтарын қорғау саласында маңызды қадамдар жасалды. Заң үстемдігі мен әділеттілікті қамтамасыз ету үшін ауқымды жұмыстар жүргізілуде. Азаматтардың мемлекеттік шешімдер қабылдауға қатысу мүмкіндіктері кеңейтілді. Қоғамның саяси мәдениеті сапалы жаңа деңгейге көтерілді.

Сонымен бірге, шын мәнінде дамыған ел болу үшін біз саяси реформаларды терең және жан-жақты әлеуметтік-экономикалық өзгерістермен ұштастыруға тиіспіз.

Бүгінгі таңда жаһандық экономика мен халықаралық еңбек бөлінісінде түбегейлі өзгерістер орын алуда. Технологиялық жарыс қарқын алуда, ресурстар үшін бәсекелестік барлық жерде шиеленісуде. Климаттың өзгеруі, азық-түлік қауіпсіздігі, тұрақты демографиялық даму мәселелері өте өзекті болды. Бір сөзбен айтқанда, адамзат бұрын-соңды болмаған қиындықтар мен түбегейлі өзгерістердің кезекті дәуіріне аяқ басты.

Осындай маңызды кезеңде бізде қуатты экономикалық серпіліс үшін барлық мүмкіндіктер бар. Ол үшін біз абстрактілі жетістіктерге емес, азаматтардың өмірін нақты жақсартуға негізделген жаңа экономикалық модельге кезең-кезеңімен, бірақ нақты және батыл көшуіміз керек.

Елдің жаңа экономикалық бағытының айқындаушы қағидаттары әділеттілік, инклюзивтілік, прагматизм болады.

Қазақстанның экономикалық дамуының жаңа парадигмасы біздің бәсекелестік артықшылықтарымызды тиімді пайдалануға, сондай – ақ өндірістің барлық негізгі факторлары-еңбек, капитал, ресурстар мен технологиялардың әлеуетін ашуға негізделетін болады.

Жаңа экономикалық саясат аясында біз ұзақ мерзімді эфемерлік мақсаттар қою тәжірибесінен бас тартамыз. Осы Жолдауда баяндалған барлық міндеттер үш жыл ішінде шешілуі тиіс, ең қиын деп саналатыны – басқа да нақты мерзімдер айқындалатын болады.

Қазіргі кезеңде ең маңызды міндет-елдің берік өнеркәсіптік құрылымын қалыптастыру, экономикалық өзін-өзі қамтамасыз етуді қамтамасыз ету. Сондықтан өңдеу секторының жедел дамуына басты назар аудару қажет.

Еліміздің туристік әлеуетін де тарту қажет. Туризм саласында осындай серпінді жобалар іске асырылуы тиіс. Өкінішке орай, бұл маңызды салада әлі айтарлықтай жетістіктер жоқ, біз басқа мемлекеттерден артта қалып отырмыз.

Жалпы, кем дегенде 15 ірі жобаның нақты тізімі қажет. Өткендегі қателіктерді қайталауға болмайды. Қолдаудың тиімді шараларын және іске асырудың нақты мерзімдерін анықтау қажет. Бұл жобаларды жүзеге асыруға шетелдік инвесторларды да, отандық бизнесті де белсенді қосу қажет. Шикізатты, кадрларды және тауарларды, басқаша айтқанда, елішілік құндылық деп аталатын барлық нәрсені барынша пайдалану маңызды.

Жаңа өнеркәсіптік саясат арқылы біз дамудың сапалы басқа моделіне көшуіміз керек.

Мемлекет ірі кәсіпорындармен бірлесіп, елдегі өндірістік циклды “жабуы” керек.

Сондай-ақ реттелетін сатып алуларда отандық тауарлардың көлемін ұлғайту және офтейк жүйесін толығымен іске қосу маңызды. Отандық өндірушілермен офтейк-келісімшарттардың үлесін кем дегенде 10% – ға дейін жеткізу қажет. Бұл жыл сайын 2 триллион теңге.

Сатып алу процесін жеңілдету және қысқарту, бағадан сапа басымдығы қағидатын қамтамасыз ету, яғни демпингтен тиімді тосқауыл қою, сондай-ақ рәсімдерді толық автоматтандыруды жүзеге асыру қажет. Мемлекеттік сатып алуларға алғаш рет “кілтпен”құрылыс құралдары енгізілетін болады. Транспаренттілік шағымдарды қараудың және қоғамдық мониторинг институтын енгізудің жаңа тетігі есебінен қамтамасыз етілуі тиіс. Нәтижесінде үш жыл ішінде реттелетін сатып алулардағы қазақстандық қамту үлесі кемінде 60% – дан асуы тиіс.

Мемлекет отандық өндірушілерді қорғауға міндетті. Бұл біздің экономикамызды сыртқы әлемнен жабудың белгісі емес: бірақ ұлттық бизнестің мүдделерін ескере отырып. ол ашық болып қалуы керек.

Үкімет кәсіпорындардағы технологиялық және экологиялық жағдайды, денсаулық сақтау жүйесін жақсарту үшін түбегейлі шаралар қабылдауы қажет. Ірі өнеркәсіптік өндірістер әр бес жыл сайын технологиялық және экологиялық аудиттен өтуі керек. Бұл шарт инфрақұрылымдық кәсіпорындарға да қатысты.

Геологиялық барлау ерекше назар аударуды қажет етеді.

Тау-кен секторын басқару жүйесін қысқа мерзімде жаңғырту қажет.

Үкіметтің міндеті-2026 жылға қарай геологиялық-геофизикалық зерттеу аумағын ағымдағы бір жарым миллионнан 2 миллион 200 мың шаршы шақырымға дейін жеткізу.

Басым міндеттердің бірі “жаңа мұнайға” айналған сирек және сирек жер металдарының кен орындарын игеру болуы тиіс. Осы салада өз әлеуетін іске асыра алатын елдер бүкіл әлемнің технологиялық прогресс векторын айқындайтын болады.

Дамыған мемлекеттерде ұлттық қауіпсіздікті қамтамасыз етуде шешуші рөл атқаратын қорғаныс-өнеркәсіп кешенін жан-жақты нығайту.

Біздің алдымызда тағы бір міндет тұр – агроөнеркәсіптік кешенде нақты серпіліске қол жеткізу.

Еліміздің стратегиялық мақсаты-Еуразия құрлығының жетекші аграрлық орталықтарының біріне айналу. Бұл бастапқы өндірістен жоғары қайта бөлу өнімдерін шығаруға кезең-кезеңімен өтпей мүмкін емес. Міндет – үш жыл ішінде АӨК-дегі өңделген өнімнің үлесін 70% – ға дейін ұлғайту. Бұл қайта өңдеуді ынталандыратын салық саясатын қайта қарауды қажет етеді.

Бұл тұрғыда отандық агрофирмаларды ірілендіруді ынталандыру, сондай-ақ өзара тиімді шарттарда трансұлттық корпорацияларды белсенді тарту қажет.

Басымдық біз үшін перспективалы бағыттар болуы тиіс: ет, сүт және астықты тереңдете өңдеу, өнеркәсіптік жылыжай шаруашылығын дамыту. Бұл ретте отандық агроөнеркәсіп кәсіпорындарының әлеуеті туралы ұмытпауымыз керек. Мұнда Солтүстік Қазақстан облысының үлгісі көрсетілген, онда 100-ден астам ірі сүт-тауар фермалары салынуда. Фермерлердің кәсібилігі және мемлекеттік қолдаудың тексерілген құралдарын қолданумен бірге жемшөп базасының болуы жақсы нәтиже береді. Бұл тәжірибені құс фабрикаларын, көкөніс қоймаларын және етті мал шаруашылығы кәсіпорындарын салуға тарату керек.

Ауылдың дамуы үшін шағын шаруашылықтарды қолдау маңызды. “Ауыл аманаты” бағдарламасы өз қажеттілігін дәлелдеді. Оның дамуының келесі кезеңі тек жеңілдетілген несиелер беру ғана емес, сонымен қатар жеке қосалқы шаруашылықтардың кооперациясын ынталандыру болуы керек.

Энергетикалық қауіпсіздік мәселесі де шешімін табуды талап етеді. Бұл салада мүмкіндігінше өз ресурстарына сүйену керек.

Сутегі генерациясын дамыту қажет.

Генерациялау объектілерін кеңейту-технологияларды трансферттеу және энергетикалық машина жасауда өндірісті оқшаулау, аккумулятор өнеркәсібін құру үшін негіз болып табылады.

Атом энергетикасын дамыту. Осы мәселе бойынша қоғамдық тыңдаулар мен жан жақты кең талқылауды жалғастыру қажет,

АЭС салу немесе салудан бас тарту-еліміздің болашағына қатысты аса маңызды мәселе. Сондықтан оны жалпыұлттық референдумға шығаруды ұсынамын.

Тексерілген су саясатын жүргізу, трансшекаралық су пайдалану мәселелерін шешу-Үкіметтің маңызды міндеттері.

Жағдайды түзету үшін ең шешуші және жылдам шаралар қажет. Бірінші кезекте суды жылына 150 мың гектарға дейін үнемдеудің озық технологияларын енгізуді жеделдету керек. Еріген суды жинақтау және оны қолдануға жіберу кезіндегі шығындар мәселесін шешу қажет, өйткені бұл біздің ішкі резервіміз. Ол үшін 20 жаңа су қоймасын салу және кемінде 15 жұмыс істеп тұрған су қоймасын қайта жаңарту, кемінде 3500 шақырым каналды жаңғырту және цифрландыру қажет. Міндет – 2027 жылға қарай қосымша екі текше шақырым сумен қамтамасыз ету.

Көліктік-логистикалық әлеуетті толыққанды іске асыру стратегиялық маңызға ие. Біз әлемнің жаңа экономикалық географиясының қалыптасуына куә болып отырмыз. Қытайдан Еуропаға, Ресейге, Орталық Азияға және кері қарай сауда ағындарының қарқынды өсуі болжануда.

Қысқа мерзімде ҚТЖ-ны толыққанды көліктік-логистикалық компанияға айналдыруды аяқтау қажет.

Сондай-ақ, автомобиль жолдарын салу саласындағы проблемаларды шешу қажет.

2029 жылға дейін төрт мың шақырымнан астам автомобиль жолдарын сапалы түрде қайта құру қажет.

Үкіметтің жаңа міндеті-2026 жылға қарай IT қызметтерінің экспортын бір миллиард долларға жеткізу. Бұған ірі шетелдік IT-компаниялармен бірлескен кәсіпорындар ашу жәрдемдесетін болады.

Инновациялық инфрақұрылымды – бизнес-инкубаторларды, коммерцияландыру орталықтарын, технопарктер мен конструкторлық бюроларды құру бойынша жеке бастамаларды қолдаудың декларативті емес, пәрменді шаралары қажет. Табысты шетелдік тәжірибені пайдалану керек.

Медиа, кино, музыка, дизайн, білім беру, ақпараттық технологиялар саласын қамтитын креативті индустрия. Қазіргі әлемде бұл нағыз инклюзивті экономиканың даму көзі болып табылатын азаматтардың шығармашылық әлеуеті мен зияткерлік капиталына негізделген “шығармашылық өндіріс”. Сонымен қатар, шығармашылық экономика талантты, шығармашылық адамдарды тартатын ірі қалаларды дамытудың қозғаушы күшіне айналуда.

Орта кәсіпкерлікті дамыту. Соңғы жылдары қабылданған шаралар шағын және ірі бизнестің тұрақты өсуін қамтамасыз етті. Алайда, орта кәсіпкерліктің даму қарқыны жеткіліксіз. Жаңа экономикалық модельге сәтті көшу үшін оны іс жүзінде”қолмен” көтеру керек.

Фокусты облыс орталықтарынан аудандарға, моноқалалар мен ауылдарға қайта бағыттай отырып, “Отбасы Банкінің” қызметі қайта жүктелсін.

Бәсекелестікті қорғау және дамыту агенттігі Үкіметпен бірлесіп негізгі нарықтарды демонополиядан шығару үшін шаралар қабылдауы тиіс.

Тағы бір маңызды міндет – экономиканы мемлекет меншігінен алу. Қазір бірқатар заңсыз жекешелендірілген және шетелге шығарылған активтер мемлекетке қайтарылуда. Біз ашық бәсекелестік экономиканы құрып жатырмыз, сондықтан оларды нарыққа беру керек, бірақ бұл мемлекет үшін ашық және тиімді шарттарда болуы тиіс.

Құқық қорғау органдарының кәсіпкерлерді қудалауын тоқтату керек.

Жалпы сомасы 2,3 триллион теңгеге банктердің “мұздатылған активтерін” экономикалық айналымға тарту жөнінде шаралар қабылдау қажет.

Қазақстанның экономикалық даму стратегиясының негізінде азаматтарымыздың мүдделері мен қажеттіліктері орналасатын болады, яғни ол барынша адами орталықтандырылған болуға тиіс. Осы мақсатта біз шикізат мемлекетінің моделінен біртіндеп, бірақ тұрақты түрде алшақтауымыз керек.

Жоспарланған реформалардың басты мақсаты-2029 жылға қарай Ұлттық экономика көлемін екі есеге, 450 миллиард долларға дейін ұлғайту үшін 6-7 пайыз деңгейінде тұрақты экономикалық өсу. Әділ Қазақстанды құру үшін тек саяси және экономикалық реформалар жеткіліксіз. Біріншіден, азаматтардың қоғамдық санасы мен ұмтылысын өзгерту қажет, онсыз қалған барлық жұмыс бекер болады.

Leave a comment

Э-пошта мекенжайыңыз жарияланбайды.